نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 942 )                                                                                           

ســوره 15 : حجـــر ( مـکّــی ـ 99 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 262 )


  ( قسمــت ششـــــم )


نشانــه ی سعــادتِ


 

  ( جزء چهارد هــم صفحــه 263 آیه 21 )

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ أَرْسَلْنَا الرِّیَاحَ لَوَاقِحَ فَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَسْقَیْنَاکُمُوهُ وَ مَا أَنتُمْ لَهُ بِخَازِنِینَ

   تفسیـــر لفظـــی :

و بادها را باردار کننده فرستادیم و از آسمان آبى نازل کردیم

پس شما را بدان سیراب نمودیم و شما خزانه‏ دار آن نیستید

   تفسیر ادبی و عرفانی :

هنگام بهــــار که نظر حــقّ به جهــــان رسد ،

و عالَـــــــــم به نــــــــــــاز آیـــــــــد ،

بــادهـــا پیونـــد ها را بگشایند ،

و بنــــد های بربستــــه را برگشایند ،

رگ هـــــای درختــــــان را دهان بـــاز کنند ،

تا شاخــه هـــای آن از راه رگ هـــا ،

آب کشنـــــــد و میـــــــــوه دهنــــــــــــد .

هم چنین خــداونـــــد به نظر مهــــر و محبت ،

به دل بنــــــده ی مؤمــــــــن بنگَــــــرَد ،

بــــــــادِ عنـــــــایت فـــرو گشاید ،

راه شنیدن و طاعت کردن بر او بگشاید ،

تا شایستــــه ی قبـــول موعظـــــت گردد ،

و به تــــوبـــــه و انــابتِ حــقّ بــــــــاز گـــــردد ،

و راغب در خدمت مشغول عبــادت شود ،

و پیوستـــه به ذکــــر حــقّ مــداوم ،

و بر قهـر نفس ، مواظب باشد .

چون بـادِ فضــل و کَــرَم بر دل عارفــان وزد ؛

آنان را از هــــواجس نفســــــــــانی ،

و هوس های شیطانی برهانــد ،

و در دل آنها اعتماد به حق ،

و اعتصـــام به خـــــدا ،

و انقطاع از غیــر خـــــدا برویاند .


 

نشانـــه ی سعـــادتِ بنــــده آن است کـــــه ،

از وزیدن گاهِ توفیقِ بــادِ عنــایت درآید ،

اَبـــــــر معاملت فراهــــــم آوَرَد ،

پس آن ابــــــــــــر ؛

به دریــای عیــن الیقیــن فــــرو شود ،

آبِ نـــــدامـــــــت برگیــــــــرد ،

برقِ اطلاعت بدرخشد ،

رعــــــــدِ ارادت بنـــالــــــد ،

بـــارانِ فکـــــــــــرت ببــــــــــــارد ،

زمیــــنِ دل از آن بــــــاران ، زنــده شود ،

و با نفسی مُــــرده و دلی زنــــــــده به حـــقّ ،

زبـــــانـــــــی گـشـــــــاده به ذکــــــــــــر ،

و جانی زنــده به مهــــر ، پدیــــد آرَد .

چنــــــــان کــه فرمـــــــــود :

23 ـ وَ إنَّا لَنَحْنُ نُحْیِی وَ نُمِیتُ وَ نَحْنُ الْوَارِثُونَ

و بى‏ تردید این ماییم که زنده مى‏ کنیم و مى‏ میرانیم و ما وارث [همه] هستیم

 

مــــا دل های عارفان را به مشاهدت ، زنده می داریم !

پس تـــــن شان را به مجاهـــدت می میـــرانیـــم .

پس بـــــدان ای جوانمــــــــرد کــه :

نفسِ امّــــــــــــاره ، حجــــــــاب دل است ،

تا این حجـــــــــاب در پیش دل است ،

دل از مشاهدت محــروم است ،

همین که نفس ، از روی مجاهـــدت ،

بر وفـــــقِ شـــریعـــت کشتــــه گــــردد ؛

زنــــــــدگیِ دل آغــــــــاز شــــود ،

و هــدایت در رســـــــــد ،

و مشاهدت در پیوندد ،

کـــه خــــــداونــــــــد فرمــــود :

ما مریدان را با ذکــــــــر ، زنــــــده می داریم ،

و عارفـــــــان را با هجـــــــــــر می میرانیـــم !



موضوع :